SEO-teksten schrijven, moet dat nou?

Vergeet SEO, luister naar het advies van Leo Babauta

seo-teksten schrijven

SEO? Ja, je weet wel: search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie.

Teksten op je website verbeteren zodat je beter vindbaar bent in populaire zoekmachines als Google. Met het doel om meer bezoekers naar je website te lokken. Wie wil dat nou niet?

Dus je past wat regeltjes toe. Je gebruikt hier en daar slimme trucjes. Je vult je blogartikelen met zoveel mogelijk zoekwoorden. En je webpagina scoort hoger in Google. Toch?

Helaas. Zo simpel is het niet.

Google wordt met de dag slimmer en laat zich niet meer zo makkelijk voor de gek houden. En misschien wordt de populaire zoekmachine wel zó slim dat teksten optimaliseren voor betere vindbaarheid in de toekomst niet meer nodig is.

SEO-teksten schrijven voor Google?

Want eigenlijk is het maar gek: SEO-teksten schrijven. Tijdens het schrijven van webteksten ook nog rekening houden met SEO. Je schrijft toch geen teksten voor zoekmachines? Je schrijft in de eerste plaats voor websitebezoekers. Voor lezers.

Hoe je met je website beter kunt scoren in Google? Tja. SEO blijft lastig. Niemand weet exact hoe het zit, met dat hele SEO-gedoe. Dat weet alleen Google.

Het schijnt dat de zoekmachine naar maar liefst 200 factoren kijkt om te bepalen hoe hoog jouw webpagina scoort.

Creëer waardevolle content

Is het schrijven van SEO-teksten dan niet nuttig? Jawel. Maar het probleem is dat het vaak lang duurt voordat je de vruchten plukt van je SEO-inspanningen.

Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen wat webteksten optimaliseren op de juiste zoekwoorden.

Wat je wél kunt doen? Luister naar het advies van Leo Babauta van de succesvolle blog ZenHabits: creëer waardevolle content voor je websitebezoekers. Richt je op het schrijven van teksten, het vertellen van verhalen.

Of zoals Leo in zijn eigen woorden uitlegt:

“Google can bring tons of traffic, but the way to get there is not through SEO or overly promotional techniques.
 
It’s by creating useful content that people will want to bookmark, link to, and find in searches, solving problems that many people have.”

Geen snelle succesformule

En daar is helaas geen trucje voor. Waardevolle content creëren kost tijd en energie. Daar bestaat geen snelle succesformule voor.

Het gaat om organische groei. Websitebezoekers komen niet zomaar uit de lucht vallen. Een fanbase bouw je stap voor stap op. Met vallen en opstaan. Geduld is het toverwoord.

En als je blijft volhouden en jouw blog begint lezers te trekken, dan volgt Google. Want Google houdt van websites die gemaakt zijn voor bezoekers. Niet voor robots, maar voor mensen. Google houdt van kwaliteit en gebruikersgemak.

Focus op kwaliteit

Dus wil jij hoger scoren in Google? Vergeet SEO. Volg het advies van Leo Babauta op:

  • Onderzoek welke problemen mensen hebben.
  • Creëer content om deze problemen op te lossen.
  • Focus op het schrijven van aantrekkelijke koppen zodat artikelen sneller gedeeld worden.

Kortom: focus op kwaliteit en het vertellen van verhalen. Bedenk hoe je mensen verder kunt helpen. Leg bezoekers van je website in de watten door online content beter leesbaar te maken. Maak van je site een gastvrije thuisbasis.

 
Meer weten over het schrijven van webteksten?
Lees ook het artikel Hoe schrijf je betere webteksten?

Bekijk alle artikelen