Marie Kondo voor je website

Marie Kondo website

De Japanse Marie Kondo houdt van huizen opruimen. Ze heeft van haar passie zelfs haar werk gemaakt. En dat is niet onopgemerkt gebleven. Met haar succesvolle boeken over ontspullen heeft ze wereldwijd de opruimdrift aangewakkerd.

Maar minder rommel is niet alleen nuttig voor huizen, ook websites hebben er baat bij.

Rommel op je website kost namelijk tijd. Wanneer bezoekers van je website niet snel en eenvoudig vinden wat ze zoeken, dan vervolgen ze hun online zoektocht. Je website opruimen heeft dus nut. Voor jezelf én voor je bezoeker.

Opruimen gaat over keuzes maken. Je focust op de dingen die jij belangrijk vindt. Door op te ruimen ontstaat er meer eenvoud in je leven. Je verliest niet langer het overzicht. Je verspilt geen tijd aan zoekacties om je spullen te vinden.

Minimalisme voor je website

Zo is het ook met content op je website. Je wilt dat de boodschap overkomt bij websitebezoekers. Je wilt je verhaal zo goed mogelijk vertellen. En de bezoeker, die niet voor niks naar jouw site komt, wil zo snel mogelijk informatie vinden.

Duurt het te lang om gewenste informatie te vinden, dan haakt de bezoeker af. Hij of zij heeft geen zin om veel moeite te doen en je site te doorzoeken. Te veel gedoe.

Pas de opruimstrategie van Marie Kondo toe op je website: spark joy. Maak bezoekers blij. Laat overbodige informatie weg en focus op wat essentieel is voor je webpagina’s.

Wat je kunt doen? Zorg dat content duidelijk vindbaar is op je website. Kies voor eenvoud zodat bezoekers niet verdwalen op je site. Creëer overzicht door op te ruimen en verouderde content te verwijderen.

De kunst van het weglaten

De kunst van het weglaten gaat over de schoonheid van eenvoud. Je laat zaken weg die niet absoluut noodzakelijk zijn. Je focust op de essentie.

Waarom dat zo belangrijk is? Te veel tekst of te veel keuzes aanbieden leidt af van de ervaring van je klant. Het geeft verwarring en keuzestress.

Veel keuzemogelijkheden aanbieden lijkt aantrekkelijk, maar zorgt ervoor dat de bezoeker niet weet wat hij of zij moet kiezen. Het resultaat? Je potentiële klant maakt uiteindelijk helemaal geen keuze.

Eenvoud bespaart tijd

Is een eenvoudige minimalistische website dan niet saai? Misschien. Maar het gaat om je bezoeker. En je bezoeker wil je een handje helpen.

Potentiële klanten komen met een doel naar je website. Ze zijn bijvoorbeeld op zoek naar informatie of willen iets kopen. Minimalistische websites zorgen ervoor dat bezoekers snel en eenvoudig vinden wat ze zoeken. Eenvoud bespaart tijd.

Maar hoe bepaal je tijdens het opruimen van je website welke content mag blijven en wat overbodige informatie is? Hoe bepaal je wat weggelaten kan worden en of je iets wel of niet vertelt? Hoe focus je op de essentie van content op je website?

Wat is het doel van je website?

Bedenk wat het doel van je website is. Wat wil je met je online visitekaartje bereiken? Meer klanten, meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief of simpelweg dat bezoekers contact opnemen?

Het doel van je website geeft richting aan hoe je online content vormgeeft. Je weet beter wat belangrijk is.

Wil je bijvoorbeeld mailadressen verzamelen voor je nieuwsbrief? Dan is het handig om op elke webpagina een aanmeldformulier te plaatsen zodat bezoekers zich eenvoudig kunnen aanmelden.

Wil je dat mensen contact opnemen? Zorg er dan voor dat op elke webpagina duidelijk is hoe de bezoeker je kan bereiken.

Focus op 1 doel per webpagina

Focus op 1 duidelijk doel per webpagina. Dat helpt bij het organiseren en opruimen van content op je website. Welke boodschap wil je overbrengen? Welk doel wil je bereiken?

Voegt content iets toe aan het verhaal dat je wilt vertellen? Nee? Weg ermee. Richt je op wat belangrijk is en laat de rest achterwege. Dat is alleen maar afleiding.

Je content verdient het om in de schijnwerpers te staan. Zonder al die toeters en bellen.

 
Meer weten over het schrijven van webteksten?
Lees ook het artikel Hoe schrijf je betere webteksten?

Bekijk alle artikelen